به گزارش مشرق به نقل از مهر، نوآم چامسکی بنیانگذار زبان شناسی مدرن و استاد بازنشسته دانشگاه MIT آمریکا در سخنرانی اخیر خود برای برنامه "یادگیری بدون مرز" در لندن به بیان دیدگاههای خود درباره تکنولوژی پرداخته است.
چامسکی در این سخنرانی تأکید کرد که تکنولوژی یک ابزار خنثی است و انسان زمانی باید از آن استفاده کند که طرح و برنامهای داشته باشد.
وقتی باید به سراغ تکنولوژی رفت که برای استفاده از آن طرح و برنامه مشخص داشته باشید. به عبارت دیگر باید بدانید که دنبال چه هستید و برای مثال در اینترنت دنبال چه چیزی هستید.
تکنولوژی مانند یک چکش است. گاهی از آن میتوان برای ساختن استفاده کرد و گاهی میتوان آنرا به کله کسی زد!
شبکه اینترنت زمانی مثمرثمر و ارزشمند است که بدانید دنبال چه هستید. این امر زمانی محقق میشود که چارچوبی از درک و فهم را دارا باشید. اما همیشه این پرسش مطرح است که چگونه این چارچوب درست خواهد بود.
او جستجوی نظام مند در اینترنت را ضرورتی مهم میداند و معتقد است که برنده جایزه نوبل از این حیث برنده این جایزه نشده که تعداد مقالات زیادی را مطالعه کرده و خوانده بلکه از این جهت برنده این جایزه شده که میدانسته دنبال چه بگردد و چه چیزی را مطالعه کند.
وی در ادامه سخنرانی خود به دو مکتب آموزشی اشاره کرد و گفت: دو نوع مکتب آموزشی وجود دارد. یکی مکتبی که خلاقیت در افراد را شکوفا میکند و آنها را افرادی نوآور و خلاق بار میآورد.
مکتب دوم مکتبی است که فقط آنها را مقلد بار میآورد و به آنها افکاری را تلقین میکند. چنین مکتبی نمیتواند خلاقیت در افراد را بارور و تقویت کند.
چامسکی در این سخنرانی تأکید کرد که تکنولوژی یک ابزار خنثی است و انسان زمانی باید از آن استفاده کند که طرح و برنامهای داشته باشد.
وقتی باید به سراغ تکنولوژی رفت که برای استفاده از آن طرح و برنامه مشخص داشته باشید. به عبارت دیگر باید بدانید که دنبال چه هستید و برای مثال در اینترنت دنبال چه چیزی هستید.
تکنولوژی مانند یک چکش است. گاهی از آن میتوان برای ساختن استفاده کرد و گاهی میتوان آنرا به کله کسی زد!
شبکه اینترنت زمانی مثمرثمر و ارزشمند است که بدانید دنبال چه هستید. این امر زمانی محقق میشود که چارچوبی از درک و فهم را دارا باشید. اما همیشه این پرسش مطرح است که چگونه این چارچوب درست خواهد بود.
او جستجوی نظام مند در اینترنت را ضرورتی مهم میداند و معتقد است که برنده جایزه نوبل از این حیث برنده این جایزه نشده که تعداد مقالات زیادی را مطالعه کرده و خوانده بلکه از این جهت برنده این جایزه شده که میدانسته دنبال چه بگردد و چه چیزی را مطالعه کند.
وی در ادامه سخنرانی خود به دو مکتب آموزشی اشاره کرد و گفت: دو نوع مکتب آموزشی وجود دارد. یکی مکتبی که خلاقیت در افراد را شکوفا میکند و آنها را افرادی نوآور و خلاق بار میآورد.
مکتب دوم مکتبی است که فقط آنها را مقلد بار میآورد و به آنها افکاری را تلقین میکند. چنین مکتبی نمیتواند خلاقیت در افراد را بارور و تقویت کند.